Sidor

onsdag 8 januari 2014

2014 - Välkommen!

2013 har varit ett jobbigt år, och skulle det inte ha varit tillräckligt så gick min kära morfar bort strax innan nyår dessutom. Så det ligger en sorg över familjen som bäst.
När det gäller sjukdomen och det jobbiga med den, så fastän jag gärna hade fått vara frisk istället så kan jag idag konstatera att den här erfarenheten har fört med sig så mycket bra i mitt liv. Uppskattar allt det goda i livet mycket bättre idag; familjen, vännerna, kunna jobba och ändå leva ett rätt så normalt liv. Jag inser att livet går inte att planera, bättre att ta en dag i taget, och nog planera och drömma, men med vetskapen att vad som helst kan hända. Jag njuter också av livet hemma mycket mera än tidigare. Varför jag gör det beror nog på att jag kunnat släppa tankarna om att "jag borde" och "jag måste". Jag varken borde eller måste göra det som jag inte vill eller känner för stunden, eller ja, det är klart att jag måste gå till jobbet fast jag inte har lust alla gånger ;). Men jag mår inte bättre av t.ex. ett hushåll som är i tip-top skick, som jag tidigare har trott. Utan jag städar och röjer när andan faller på och det är mycket roligare så.
Jag hade läkarbesök den 2.1. Det blev ett bra sådant. Hade skrivit upp på en lapp alla frågor och funderingar jag hade så att jag inte skulle glömma, för man glömmer faktiskt och det kan då harma jätte mycket när man glömt att få svar på något viktigt.
Provbitarna från senaste skopi visade på ulcerös kolit i ett inaktivt skede, hade ju inte trott annat heller. Och som jag skrev tidigare så var Calpro-värdet helt normalt.
Blodproverna visade helt okej. Har pga medicineringen låga lymfocyter och neutrofiler, men som håller sig på en ok nivå. Det är därför som immunförsvaret också är sämre, som jag kommer att skriva om mera.
Remsima infusionerna kommer att fortsätta i åtminstone ett år till. Som det ser ut nu så kommer jag att kunna få de här infusionerna var åttonde vecka på mitt eget sjukhus, vilket underlättar en hel då det gäller bilresa och tidiga morgnar. Hade hoppats att jag skulle få avsluta eller i alla fall minska på Azamun-medicineringen. Men det blev endast minskning från 125 mg/dygn till 100 mg/dygn eftersom den hjälper till att kroppen inte stöter bort Remsiman. Så, jag lärde mig något nytt, och rätt så viktigt!
Har till och ifrån besvärats av reflux och tog upp det med läkaren. Om jag hade velat så kunde man planera in en gastroskopi, men jag ansåg själv att vi avvaktar ännu. Kan bero på att kortisonet irriterat magsäcken då jag åt det under så lång tid, och så har jag ju märkt en skillnad med järnet också så jag har självmant minskat på det. Efter att jag minskade på järnet till att jag tar en tablett varannan dag så har besvären försvunnit också. 
Har också stela och molande leder. Är som en styv gammal gumma om morgnarna innan jag kommer igång. Hade satt det på kontot "otränad", men tänkte att jag ändå bör nämna det. Så man förklarade att man som biverkning av Remsima kan få ledvärk. Ganska intressant med tanke på att man behandlar reumatism också med det här läkemedlet. Men, vi följer med, inget annat. Det är inget som begränsar mig eller som jag behöver ta värkmedicin emot, bara att jag märkt en skillnad.
Nästa infusion borde bli om ca två veckor, har ingen tid till det ännu. Håller sig allt stabilt så har jag nästa läkarbesök om fyra månader.
Så, nu hoppas jag på att 2014 blir ett lite bättre år med mindre uppförsbackar och mycket, mycket trevligheter :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.