Sidor

onsdag 8 januari 2014

Immunsuppression - Försämrat immunförsvar

Har här sammaställt information  från patientinformations-broschyrer och bipackssedlar om vad som kan vara intressant och som är viktigt att veta med den här sortens medicinering.
Ulcerös kolit är en autoimmun sjukdom. Det betyder att man har en störning i sitt immunförsvar, där kroppen går till angrepp mot sig själv. Vid ulcerös kolit innebär det inflammation i tjocktarmen.


För att förhindra den här inflammationsprocessen började jag i somras äta medicinen Azamun/Imurel, kombinerat med kortison. I mitt fall räckte inte enbart det utan man valde att börja infliximab-behandlingar, Remsima, som hör till gruppen biologiska läkemedel, vilket betyder att man framställt det från levande celler eller vävnader.
De här läkemedlen kallas immunsuppressiva läkemedel, dvs. de hämmar immunförsvaret och de inflammationskomponenter som gör att inflammation uppstår.


Innan jag började Remsima behandlingen var jag tvungen att genomgå undersökningar för att utesluta Hepatit, HIV eller tuberkulos. Tuberkulos kan t.ex. ligga dolt i kroppen och om man då påbörjar den här sortens behandling kan det försämrade immunförsvaret bidra till att tuberkulosen blommar upp.
Läkemedlen kan försämra benmärgens förmåga att bilda olika blodceller, t.ex. vita blodkroppar (där lymfocyter och neutrofiler ingår), vilket gör att man har ökad risk för infektioner förorsakade av bakterier, svampar eller virus (även vattkoppor och bältros).
Till personer med immunsuppressiv behandling rekommenderas därför att man undviker onödig kontakt med personer som bär på smittor, t.ex förkylning eller magsjuka.
Det är också därför viktigt att man ser till att man har alla vaccinationer i kraft. Dessutom rekommenderas att man vaccinerar sig emot säsongsinfluensa och pneumokocker.
Sedan finns det också de vacciner man behöver undvika och de som man absolut aldrig får ta när man behandlas med den här sortens mediciner.

Då jag fick veta att jag skulle börja få Remsima så var jag jätte noggrann med att inte få hem några smittor. Var så desperat att få bli frisk och att det skulle sluta blöda från tarmen. Ville ha mitt liv tillbaka. Så de första två behandlingarna var min livboj och bara tanken att umgås med förkylda personer helt medvetet och riskera bli sjuk skrämde mig från vettet. Man får alltså inte gå på behandlingen om man är ordentligt förkyld med feber eller har någon annan infektion i kroppen. Till och med inflammerat tandkött kan sätta stopp. Så jo, jag kunde nog ha verkat lite småhysterisk då bland många, men som tur fick jag mina infusioner som planerat och först efter andra infusionen blev jag förkyld. Dessutom hade det ju mirakulös effekt genast!

Nu tycker jag nog att jag har en sund syn på det här. Visst har jag tagit till mig all information och alla rekommendationer, men har inte låtit mig begränsas i vardagen. Jag kan ju inte veta vad för smittor som cirkulerar då jag handlar mat, eller vad Carolin hade kunnat hämta hem från dagis osv.
Dessutom har jag ju hand om sjuka människor i mitt yrke och det har jag diskuterat med mina läkare om vid flera tillfällen. Gäller bara att vara extra noggrann och försiktig och undvika allvarliga smittobärare så långt det är möjligt.

Vad gäller maten så är rekommendationerna t.ex. att jag som har en kraftig immunsuppression (då jag har ätit kortison länge och har två immundämpande läkemedel), att man undviker vakuumförpackad mat, och jag som på senare år börjat gilla kallrökt fisk borde inte alls äta det. Opastöriserade mjölkprodukter borde helt undvikas osv. osv.
Men här tänker jag också att man kan ju inte helt och hållet sluta leva, utan gör som bondförnuftet säger, äter med måtta av allt det goda :)

Solen är en annan viktig sak att lägga bakom minnet. I och med att medicineringen tar ner kroppens immunförsvar, gäller ju det också hudens celler. Det betyder att den skada UV-strålarna kan medföra, klarar inte kroppen av att reparera på samma sätt som utan medicinering. Därför är risken för hudcancer också större. Har dock alltid varit försiktig när det gäller solen, och det tänker jag fortsätta vara. Men återigen, man får inte sluta LEVA!!

Så här får ni se mig i sommar :) Ingen risk för besvärligt fula bikini-ränder, haha :)
P.S. Rätta mig om jag har fel i mina förklaringar


4 kommentarer:

  1. Hur märkte du att du hade den sjukdomen?

    SvaraRadera
  2. Hej Johanna!
    Jag har haft diagnosen sedan 2007. Då sprang jag ofta på WC, hade diarrer. I ett s.k. Feca-test kom det fram att det fanns blod i avföringen, men det såg man inte med ögat. Medicinerade ett år med Asacol och var sedan bra i magen efter det. I mars förra året bröt sjukdomen ut igen, antagligen efter att jag fött två barn rätt så tätt. Då började det med diarrer och till slut bara blod. Läs gärna tidigare inlägg där jag berättar hela storyn :)

    SvaraRadera
  3. Läste igår kväll från början :) har själv hurja problem me tarmen. Ska ti läkaren i slute av januari. Måst få det ordentligt uppkollat nu.

    SvaraRadera
  4. Hoppas du får reda på vad som krånglar! Ta kontakt via kontaktformuläret ifall du har mera frågor eller om jag annars kan vara till någon hjälp :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.