Sidor

söndag 27 oktober 2013

Kolonoskopi no:2, Cellförändringar och Calprotectin

Samma torsdag som jag hade besökt gastropolikliniken blev det alltså kolonoskopi. Hade tömt mig med CitraFleet den här gången också, men inte med lika bra resultat som förra gången. Antagligen behöver man köra soppdiet några dagar innan, så att man får systemet tömt ordentligt.
Undersökningen gick smidigt och bra, återigen samma mediciner intravenöst. Man såg en inflammerad tjocktarm igen, men den sista biten före tunntarmen såg bättre ut än i våras. Men då ska man tänka på att jag nu ätit hög dos kortison igen menade läkaren, som vars uppgift är att dämpa svullnad och minska på blödning. Tjocktarmen är också nu lätt blödande och svullen på vissa ställen. Den här gången fick jag Mayo Score 9.
Eftersom fynden var vad man hade trott, så höll man fast vid att jag skulle börja få Remsima-infusioner följande vecka.
Man tog en massa provbitar den här gången. Vad jag glömt att nämna tidigare var att då jag fick hem brevet från patologen i somras, visade provbitarna atypiska förändringar och lindrig dyplasi. Man hade haft upp mitt ärende på patologmöte och enligt en professor där så är de här förändringarna svåra att diagnostisera i och med inflammationen, men att det måste följas upp med en kontrollskopi.
Jag som anser mig kunna förstå läkartexter fattade inte ett dugg av vad det stod i brevet som skickades hem. Dysplasi, vad är det? Och vad gör jag? Jo, jag googlar. Träffarna jag får visar ord som "förstadie till cancer" osv. Läser vidare sedan och lär mig skillnaden på dysplasi och neoplasi här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Dysplasi
Som tur hade jag telefontid med min läkare ännu samma dag så jag kunde berätta vilket oroväckande brev jag fått hem. Han lugnade mig och sa att sådana här cellförändringar kan förekomma just pga inflammationen i tarmen, men viktigt är att kolla upp att de just återgår till sitt ursprungliga skick. Mera alarmerande hade det varit om det inte förekom någon inflammation och provbitarna hade visat på dysplasi. Så, det var vad jag behövde höra. Men nog var jag rädd, fy sjutton! Fick tid för kontroll-kolonoskopi i november, men den behövde jag ju inte nu längre då det blev som det blev nu tidigare.
Hoppas att de här provbitarna de nu tog visar vad man kan vänta sig och inget annat.
Idag använder man F-Calpro för att hjälpa diagnostisera IBD och följa upp sjukdomarna. Det är ett avföringsprov som man tar. Värden under 100 är normala. I våras hade jag ett värde på 300-någonting, i somras innan man påbörjade Azamun låg det någonstans mellan 700-800. Nu då jag blev sämre igen tog man det och nu ligger det på över 4000. Så nog är det intressant att man kan ha sådana värden och ändå håller CRP i blodet sig normalt (om jag nu förstått det hela rätt). Frågade "min" skötare på gastropolikliniken om de ofta ser värden av det här slaget, för i mina öron lät det ju grymt. Som svar fick jag "sällan", och hon poängterade att det ska nu ska följas upp och förstås sjunka då jag får rätt behandling på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.