Sidor

måndag 17 november 2014

Tips från sjukskötaren!

Har fått en del frågor kring IBD den senaste tiden, om hur jag fick diagnos, hur jag mått, vilka mediciner jag använder osv.
Som sjukskötare är jag kanske extra intresserad av IBD och insatt till en del, men man ska komma ihåg att alla våra kroppar fungerar olika och reagerar olika på sjukdom och behandling av den. Det som jag skriver om är utifrån mig och mina egna upplevelser.
Men nu har jag tänkt att jag ska skriva ett inlägg som sjukskötar-Sandra emellan :)

För dig som läser och har levt med sjukdomen en tid, eller nyligen fått en diagnos, så har jag några tips som är värda att tänka på.

  • Ta dina mediciner som läkaren ordinerar. Kontakta alltid läkaren eller vårdpersonal om du har frågor kring din medicinering. Som exempel lärde jag mig att vid ulcerös kolit är Asacol cancerskyddande och den bör man aldrig avsluta efter att man fått diagnos...
  • ... för jo, IBD ökar risken för tarmcancer och därför är alla kontroller viktiga att gå på!
  • En försämring i sjukdomen, dvs. skov är ett tecken på att medicineringen inte är den rätta. Detta betyder att om du är sämre i magen en längre tid (kramper, diarré, blod, slem...) så behöver din läkare veta detta. Symptomen berättar att inflammationen är aktiv och behöver behandlas för att inte utsätta kroppen för mera skada.
  • Ta reda på allt du kan om din sjukdom. Det hjälper till att förstå så mycket och samtidigt hålla dina tankar mera positiva.
  • Ställ krav på läkare och vårdpersonal, kom ihåg att det är din kropp och du har all rätt att få må bra!
  • Prata om din sjukdom. Jag vet, det är många gånger väldigt obekvämt att prata om hur många gånger man behöver skita om dagarna, eller att man är rädd för att skita ner sig...eller att det kommer blod osv., men ge det ett försök. Det lättar sinnet att få prata av sig emellanåt och samtidigt ökar det förhoppningsvis förståelsen hos andra. Om du inte vill prata med vänner, familj eller andra bekanta, så vänd dig till någon professionell.
  • Ta hand om dig. Ät hälsosamt och motionera regelbundet, det gör gott både fysiskt och psykiskt.
  • Undvik stress, lär dig hantera din stress och ha inte för höga krav på dig själv.

Sådär. Märker att jag hade kunnat skriva massor, men de här punkterna känner jag att jag vill dela med mig!

Auf wiedersehen!



5 kommentarer:

  1. Hej, bra med tips från någon som vet hur det är att vara tarmsjuk. Har själv nu i höst fått veta att jag har antingen ulcerös kolit eller crohns, läkaren kunde inte med säkerhet säga vilken av dem. Såhär i början är allt så nytt och jag funderar mycket på sjukdomen. Hur gör du med maten, funkar det att äta som förr eller har du ändrat din kost mycket? Jag tycker det är så svårt att veta vad man borde undvika och vad man ska äta...

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ja, ulcerös kolit betyder inflammation i tjocktarmen och crohn's kan ju angripa allt från munhåla till ändtarm. Frågade mina läkare om samma när det gäller maten och fick till svar att det egentligen inte har någon betydelse vad man äter då det just handlar om tjocktarmen. Annat är det om man har inflammationsförändringar i tunntarmen, som har som uppgift att ta tillvara näringsämnen, mineraler och vitaminer. Då är det också skäl att prova sig fram med vad man klarar av att äta. I huvudsak ska det vara lättsmält mat, fettsnål osv (det finns det mycket om på nätet och i broschyrer). Men som det är med våra kroppar så måste man nästan prova sig fram med vad man klarar av och inte. Själv äter jag helt normalt. Jag undviker mycket sött och hemma hos oss äter vi mest hemlagad mat för att undvika mycket konserveringsmedel. Förra sommaren då jag åt lågkolhydratkost så var magen mindre svullen och gasig. Jag har aldrig haft problem med grymma kramper, som många, speciellt de med Crohn's har, utan "bara" blod och slem och kramp före det är dags att springa till wc. Blir lättare svullen och gasig av t.ex. vitlök, men alla fördelar vitlök har så äter jag det rätt mycket ändå. Efter en festkväll springer jag oftare på wc dagen efter...men det är det värt, då man kommit ut och haft roligt :)

    Väldigt flummigt svar det här, men som sagt, lider du av kramper i magen så prova hålla dig till kokta grönsaker, fisk och undvik gasbildande råvaror, stadiga biffar, stekt mat, friterat och annat fett.
    Och det är bara att fråga igen så försöker jag svara :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för svaret! Jo jag fick också det svaret av min läkare att ja får prova mig fram. Men när man läser här på internet hittar man ibland så mycket olika råd om vad man inte skall äta så man vet inte var man ska börja.. :) Men skönt att höra att det kan funka att äta ganska normalt. Måste se hur det blir med magen. Har nyss avslutat en kortisonkur och äter nu endast Pentasa så få se om det räcket....

      Radera
    2. Förstår det. Det finns en massa att läsa och många sidor innehåller väldigt starka åsikter om hur man bör och inte bör äta. Dessutom kan man vara beredd att få ta emot råd ifrån omgivningen vad dom har hört att ska vara bra osv. Men det gäller att ta allt med en nypa salt och hitta sin egen väg och göra som man själv mår bäst.
      Buäk, kortison är nog den värsta medicin jag ätit.
      Kämpa på!

      Radera
    3. Tack! Jo det är väl att prova sig fram. Är nog en ganska stor omställning att plötsligt bli sjuk men är väl bara att försöka acceptera det och göra det bästa av situationen!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.